معرفی روابط عمومی دانشگاه گیلان
 
« فرهنگستان »
این وبلاگ در راستای تحقیق و پژوهش پیرامون فرهنگ این مرزو بوم فعالیت می کند
 
 

به نام خدا

دانشگاه علمی کاربردی واحد فرهنگ وهنر رشت

عنوان درس: مدیریت فعالیتهای فرهنگی روابط عمومی

نام استاد : آقای رضایی پور

عنوان تحقیق : معرفی روابط عمومی دانشگاه گیلان

گردآورنده :

حسین مشیری

علی حق بیان

محمد رضا گلزار

هاشم مهدی زاده

 يكي‌ از عواملي‌ كه‌ در سرنوشت‌ هر مؤسسه‌، گروه‌ و فرد اهميت‌ و ارزش‌ اساسي‌ دارد و آنها را در نيل ‌به‌ هدف‌ ها ياري‌ مي‌دهد؛ كيفيت‌ رابطه‌ آنها با افراد و مؤسساتي‌ است‌ كه‌ با آنها سروكار دارند و همچنين ‌با افكار عمومي‌ جامعه‌اي‌ است‌ كه‌ در آن‌ به‌ فعاليت‌ مشغولند. هر اندازه‌ اين‌ ارتباط بطور مفيدي‌ مستقر و به‌ شكل‌ مؤثري‌ گسترش‌ يافته‌ باشد، به‌ همان‌ اندازه‌ آن‌ فرد، گروه‌ و مؤسسه‌ در دستيابي‌ به‌ اهداف‌ خود موفق‌تر مي‌باشد. مديران‌ مؤسسات‌ به‌ دلايل‌ فوق‌، در تشكيلات‌ خود اقدام‌ به‌ تأسيس‌ دفتر، واحد يا بخشي‌ تحت‌ عنوان روابط عمومي‌ نموده‌اند تا از طريق‌ آن‌ ارتباط مفيد و مؤثر را با افراد داخل‌ و خارج‌ سازمان‌ برقرار نمايند و با آگاه‌ كردن‌، تشويق‌ و ترغيب‌ آنان‌، به‌ اهداف‌ مديران‌، سريعتر، راحت‌تر و با هزينه‌ كمتر جامه‌عمل‌ بپوشانند. هدف‌ از تهيه‌ اين‌ گزارش‌؛ آشنايي‌ باچارت سازمانی، وظايف‌، تفاوت‌ روابط عمومي‌ داخل با خارج ازکشور و... مورد بررسي‌ قرار گرفته‌ است‌. 

دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاه "مادر" در استان دارای اهداف، رسالت،برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های خاص مدیریتی است و از این رو برای برقراری ارتباطمؤثر، مداوم و کارآمد با مخاطبین خود متناسب با زمان از ابزارهای مختلفی برایاطلاع‌رسانی استفاده نموده است.

ازنظر چارت سازمانی این واحد  تحت عنوان مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی وانتخاب مدیریت آن مستقیم توسط ریاست دانشگاه انجام می گیرد. 

مدیریت و پرسنل آن هم  شامل: مسئول دفتر ریاست - سرپرست تالار اجتماعات و سمعی بصری - سرپرست دفتر نمایندگی دانشگاه در تهران- کارشناسهای روابط عمومی- کارشناس سمعی و بصری - حسابدار و امور مالی- دبیرخانه حوزه ریاست و تشریفات راشامل می شود .

فعالیت‌های روابط عمومی دانشگاه را ازگذشته تاکنون می‌توان به سه بخش تقسیم کرد:
1-اطلاع‌رسانی مکتوب: بریده جراید،نشریه، بروشور،کاتالوگ(کتاب شناسان)؛
2 -اطلاع‌رسانی دیجیتال: وب سایت وایجاد پایگاه خبری؛
3 -ارتباط با رسانه‌ها.

وظایف درون سازمانی
مهمترين‌ وظيفه‌ روابط عمومي‌، شناخت‌ افكار عمومي‌ و نفوذ در آن‌ براي‌ جلب‌ رضايت‌ افكارعمومي‌ نسبت‌ به‌ سازمان‌ است‌ كه‌ هم‌ در درون‌ سازمان‌ و هم‌ در بيرون‌ از سازمان‌ دنبال‌ مي‌شود. بي‌ترديد، اين‌ وظيفه‌ در قالب‌ مجموعه‌اي‌ از فعاليتهاي‌ ارتباطي‌ صورت‌ مي‌گيرد كه‌ مي‌توان‌ آنها را تحت‌ عناوين‌ ارتباطات‌، امور فرهنگي‌ و نمايشگاهها، انتشارات‌، سنجش‌ افكار و پژوهش‌ و برنامه‌ريزي‌دسته‌بندي‌ كرد.
در همین راستا این وظایف در غالب :

1- برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه ها ، همایش ها و...
2- تهیه گزارش عملکرد روابط عمومی و ارسال به وزارتخانه
3- برگزاری نشست هاي مطبوعاتی
4- پیگیری امور انتشاراتی و چاپی
5- هماهنگی و سازماندهی ارسال پوستر و بنرها در سطح دانشگاه 

6- برقراري ارتباط و تعامل منظم با مديران خبرگزاریها و رسانه های گروهی اعم از روزنامه ها صدا وسیما وتهیه کنندگان صدا وسیما و دبیران صفحات خبری  وتعامل با رابطین روابط عمومی ومديران واحدها برای ارتباط دوسویه ومديريت شده بین خبرنگار و محیط دانشگاه
7- پوشش خبری مراسم ها و همایشها
8- تعامل با صدا وسیما در جهت انعکاس خدمات ، دستاوردها و افتخارات دانشگاه ( شبکه استانی و مرکزی)

9- هماهنگي برگزاري مراسم و مناسبتها با واحد ها
10-   توليد و سفارش‌ ساخت‌ آگهي‌هاي‌ تلويزيوني‌ و فيلم‌هاي‌ مورد نياز براي‌ تبليغ‌ عملكرد و مستندسازي

11- تهيه و نصب بنر و پارچه نوشته مراسم و مناسبتها وديگر امور محوله

 

سنجش‌ افكار:

-          تهيه‌ گزارشهاي‌ تحليلي‌ ادواري‌ (ماهانه‌/فصلي‌/سالانه‌) از افكار عمومي‌ داخل‌ و خارج‌ از سازمان‌ براي‌ارائه‌ به‌ مديريت‌.  

-          نقد و بررسي‌ بازتاب‌ فعاليتهاي‌ سازمان‌ در نظر اقشار مردم‌ بويژه‌ نخبگان‌، رسانه‌ها و دستگاهها از يكسوو مديران‌ و كاركنان‌ از سوي‌ ديگر و ارائه‌ گزارش‌ آن‌ به‌ مديريت

‌-  سنجش‌ افكار عمومي‌ درون‌ سازماني‌ به‌ منظور بازيابي‌ مسائل‌ و ارائه‌ راه‌كارهاي‌ مناسب‌ به‌ مديريت‌

- پایگاهخبری
                       گسترشاینترنت در عصر کنونی و قابلیت‌های بسیار زیادی که این شبکه می‌تواند در اختیارافراد و سازمان‌ها در امر اطلاع‌رسانی و ارتباطات قرار دهد روابط عمومی رابر آن داشت که به ایجاد پایگاهی خبری برای اطلاع رسانی اقدام نماید. لذا اخبار واطلاعات دانشگاه بر روی این پایگاه خبری قرار گرفته و که پاسخگوی نیازهای روزافزون مخاطبان باشد،

وظایف برون سازمانی

- ارتباطبا رسانه‌ها اعم از رسانه‌های مکتوب٬ دیداری و شنیداری و سایبر در ارتباطات برونسازمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فعالیت‌های روابط عمومی دانشگاه در این بخش عبارتند از:
1.برگزاری جلسات با اصحاب رسانه‌ها و جراید؛
2.تهیه و تنظیم اخبار دانشگاه و ارسال آن به رسانه‌‌های جمعی) خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، صدا و سیما و سایت‌های خبری)؛
3.دعوت از رسانه‌های جمعیبرای پوشش اخبار دانشگاه؛
4.هماهنگی‌های لازم برای حضور خبرنگاران رسانه‌هایجمعی در دانشگاه برای تهیه اخبار، گزارش و مصاحبه با استادان و دانشجویان؛
5.تهیه و ارسال جوابیه‌ها به رسانه‌های جمعی در صورت لزوم.

 

تفاوت روابط عمومی داخل با خارج کشور

 

نوع و ماهیت روابط عمومی در کشور ایران نبودن تعریف مشخص از روابط عمومی کهمنبطق با فرهنگ بومی ایران باشد از یک سو و فقدان نظریه مستقل در این حوزهاز سوی دیگر منجر به این مساله شده است که روابط عمومی ماهیت و کارکردواقعی اش در ارگانها و سازمانها تغییرکند و اینمساله را در زمره مهمترین علل ناکار آمدی روابط عمومی در ایران  می توان ذکر کرد .

 

این تفاوت ها عبارتند از:

- مشخص نبودن جایگاه روابط عمومی درساز مان ها   که این امر ریشه در تداخل وظایف روابط عمومی با دیگر واحد های روابطعمومی است.

 

- کمبود مدیر متخصص در حوزه روابط عمومی اکثر مدیران که دراین حوزه مشغول به کار می باشند افرادی ازسایر حوزه ها می باشند که به این حوزه وارد شده اند این در حالی است کهتنوع‌ کارهای‌ روابط‌ عمومی‌ و حساسیت این مسئولیت ایجاب‌ می‌ کند که‌عاملان‌ و کارگزاران آن‌ علاوه‌ بر آگاهی‌ از رموز حرفه‌ ای خود بابسیاری‌دیگر از رشته‌ های‌ علوم‌ آشنا باشند.

- حرفه ای  نبودن کارکنان و کارشناسان روابط عمومی ها ی در ایران  متأسفانه تعداد نیروهای متخصص و کارشناس در روابط عمومی بسیار اندک است. بهطوری که این نیروها چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ تخصص، جواب گوی نیازدستگاه ها نیستند.

 

- عدم برنامه ریزی

 
یکی دیگراز تفاوت های اساسی روابط عمومی در ایران روزمرگی و درگیری با کارهای عادیو جاری است  که این امر باعث می شود روابط عمومی از برنامه ریزی کلانواستراتژیک غافل شوند زیرا تنها در سایه برنامه ریزی صحیح است که روابطعمومی می تواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد

 

 آموزش در روابط عمومی-

علل ضعف آموزش روابط عمومی درایران و راه حل های آن :

- عدم استمرار در آموزش دانشگاهی
- آغاز آموزش روابط عمومی در ایران بدون ایجاد امکانات لازم
- سهم اندک دروس تخصصی روابط عمومی در مجموع دوره کارشناسی روابط عمومی
- تعداد بسیار اندک دروس عملی دوره کارشناسی
- ناکافی بودن میزان پذیرش دانشجو
- نبود ارتباط بین مراکز آموزش با محیطهای عملی و کاربردی روابط عمومی
 - نبود و کمبود استادان و مدرسان روابط عمومی
- فقدان منابع آموزشی کافی
- عدم استفاده از تکنولوژی آموزشی کافی و جدید

البته این یک حقیقت است کهتاکید بر اهمیت و نقش روابط عمومی به تنهایی کافی نیست. خیلی از دولت ها وکشورها با چنین شعارهایی نقش روابط عمومی را به ظاهر به رسمیت شناخته، امادر عمل هیچ اتفاقی نمی افتد.     

- اگر این باور که «روابط عمومی قوی و تأثیرگذار است»، در جامعه تقویت شود، آن وقت تلاش برای ارتقای سطح روابط عمومی آغاز خواهدشد و مسؤولانی بر مسند روابط عمومی تکیه خواهندزد که کارایی لازم برای اداره این نهاد را به لحاظ فنی، کارشناسی و قدرت داشته باشند.

- بیشترین کاستی های روابط عمومی ها در ایران را به این علت است که چون مسؤولان به مدیران متخصص روابط عمومی معتقد نیستند، بنابراین دست اندرکاران روابط عمومی ها به صورت تجربی کار می کنند.

این درحالی است که روابط عمومی ها در سایر کشورها درخدمت مردم بوده و حل مشکلات مشتریان سازمان خود را هدف اصلی خود قرارداده اند درحالی که روابط عمومی های ایران در مشکلات و مسائل سازمان خود، دخالت مستقیم ندارند و مدیران و مسؤولان نیز با مدیران و دست اندرکاران روابط عمومی ها مشورت نمی کنند.

- روابط عمومی ایرانی باید مبتنی بر ساختار جامعه ایران و برپایه معنایی که خارجی ها از روابط عمومی ارائه داده اند، استوار نباشد.

برای آنکه این بخش به استقلال فکری برسد، باید مطالعات و پژوهش های جامع و کاملی درحوزه خود صورت گیرد تا براساس این پژوهش ها، معضلات و مسائل این بخش مشخص شود. پس از آن وقتی علت ها مشخص شد، الگو و مرجع ایرانی تدوین شده و به بدنه روابط عمومی ها تزریق شود.

در کشور های دیگر به نقش فناوری اطلاعات در روابط عمومی مدرن اهمیت بسیارزیادی می دهند. فناوری اطلاعات را اسبابی در روش های اجرای کار و ارتباطات مربوط به روابط عمومی می دانند و به همان نسبت کارایی شان بالاتر می رود.
با توسعه خصوصی سازی در غرب تقریباً همه امور به جزء بخش سیاسی و دفاعی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت . از سوی دیگر به موازات توسعه بخش خصوصی در کشورهای غربی ناکارآمدی بخش دولتی بیش از پیش عیان شد . این دو عامل باعث شد افراد فعال و شاخصی که در هریک از حوزه های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی فعالیت می کردند دور هم جمع شوند و درصدد راهبری حوزه خود باشند .
تشریح یک فعالیت برنامه ای توسط روابط عمومی:

برگزاري مراسم در مناسبتهاي مختلف که از فنون متداول در روابط عمومي است مي‌تواند درون و يا برون سازماني باشد. براي اين منظور يکي از کارهاي مهم در روابط عمومي در بزرگداشت يک مناسبت مهم درون سازماني مورد توجه قرار گرفت. مثل‌ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ، روز معلم  و...

مراسم نکوداشت مقام معلم در دانشگاه گیلان

مراسمتجلیل از مقام شامخ معلم با حضور رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورایاسلامی و اساتید دانشگاهی در دانشگاه گیلان برگزار شد.  این مراسم پس از تلاوت قرآن کریم وسرود ملی آغاز شد.

 دکترعبدالله حاتم زاده رییس دانشگاه گیلان در این مراسم به ارائه گزارشیاجمالی از دستاوردهای علمی - پژوهشی دانشگاه گیلان در 8 سال گذشته پرداخت وافزود: 7500 دانشجو در سال 84 در دانشگاه گیلان مشغول به تحصیل بوده کهاین تعداد در سال 91 به 18000 دانشجو افزایش یافت. همچنین از 102 رشته - گرایش دایر در سال 84 به 360 رشته - گرایش در سال 91 ارتقا یافتیم.

رییسدانشگاه گیلان  پذیرش طرح های برون دانشگاهی را یکی از مولفه هایموفقیت  و پیشرفت دانشگاه و همچنین صنعت دانسته و گفت: در سال 84 تنها 7 طرح  برون دانشگاهی در دانشگاه گیلان داشتیم که هم اکنون 25 طرح درسال به مرحله اجرا درمی آید.

حجت الاسلام سعید مهدوی مسئولدفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان در این مراسم یکی از مهم ترینوظایف معلم را رفع جهل از انسان دانست و گفت: هنر معلم در این است کهبتواند اسماء و صفات باری تعالی را در شاگردان ظهور بدهد. 

دکترمحمد مهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم دراین مراسم با اشاره به سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوریاسلامی ایران در این سند کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی وفناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی، انقلابی و الهام بخش در جهان اسلامبا تعامل سازنده و موثر در روابط بین المللی است.
 
زاهدی با بیان اینکه درافق 1404 ایران باید به عنوان کشور اول در منطقه باشد، یادآور شد: برایرسیدن به این هدف باید با تاکید بر جنبش نرم افزاری و رشد پرشتاب و مستمراقتصادی حرکت کنیم. 
 
درپایان این مراسم به اساتید بازنشسته دانشگاه ضمن قدر دانی از زحمات آنان لوح سپاس اهدا گردید. 

اين‌ مراسم‌ علاوه‌ بر گراميداشت‌ مناسبت‌ ها، موجب آگاهي‌ هاي‌ كاركنان‌ را در اين‌ موارد ارتقاء داده‌ و به‌ نحو مختلف‌ می توان‌ از آنها براي‌ بهره‌وري‌ سازمان‌ استفاده‌ كرد.

پیشنهادات :

- ضرورت آموزش و بهسازی نیروی انسانی:  

این ضرورت بسیار حیاتی بوده و سبب می شود تا مدیران و کارشناسان بتوانند متناسب با محیط پیرامون و تغییرات سازمانی ، دانسته های شان را به طور موثر بروزرسانی کرده و بر کارایی خود بیفزایند . در بسياري از واحدهايروابط عمومي نيروهای فاقد تخصص در حوزه های ارتباطات و روابط عمومي مشغولبكار هستند كه اين نقص اساسي است .بسیاری از روابط عمومي ها آنچنان كه بايد به نقش مهم وتعيين كننده خودآشنا نبوده و ایمان ندارند این قبیل روابط عمومیها اعتماد به نفس شان كم است . روابط عمومي ها كم و بيش دست به گريبانمشكلاتي هستند و باید با تلاش مضاعف و آگاهانه در جهت ارتقای جایگاه وایفای رسالت واقعي و نقش مؤثر خود حرکت کنند.

- نياز سازمان ها و دستگاه هاي دولتي و غيردولتي به استفاده ازفناوري های نوین :

با گسترش و توسعه روزافزون فناوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطاتي، نياز سازمان ها و دستگاه هاي دولتي و غيردولتي به استفاده از اين فناوري ها نيز افزايش يافته است. مديريت اين ابزارها براي انجام ماموريت هاي روابط عمومي بي شك تجربه هاي جديدتري را مي طلبد كه سطح معلومات و مهارت هاي كاركنان و كارشناسان شاغل در بخش هاي مختلف روابط عمومي به موازات اين تحولات ارتقاء می یابد.

ـ  برگزاري كارگاه ها و سمينارهاي تخصصي آموزش روابط عمومي :

 با هدف ارتقا ء سطح کیفی فعاليت‌هاي روابط عمومی این عمل موجب تقویت بنیه علمی نیروی انسانی شاغل در این حرفه در سازمان‌ها و موسسات دولتی و غیر دولتی را همراه خواهد داشت.

- راه‌اندازي «بانک اطلاعات»

تشکيل این «بانک اطلاعات» که از جمله فنون مهم روابط عمومي است براي پيشبرد بسياري از امور روابط عمومي دارای اهميت بسيار می تواند داشته باشد.

- خصوصی سازی  بخش روابط عمومی :

 یکی  دیگراز راهکارها برای بهبود وضعیت روابط عمومی ها ست، خصوصی سازی این بخش از نهادها، ادارات و سازمان ها واگذاری کارها و فعالیت های روابط عمومی به بخش خصوصی موضوع قابل تأملی است.

 

- تحقیق و پژوهش :

تحقیق و پژوهش لازمه ی ارتقای روابط عمومی ها ست.در سال های اخیر اقدامات مناسبی برای ارتقای سطح کیفی و عملکرد روابط عمومی ها صورت پذیرفته است اما نباید فراموش کنیم اگر این اقدامات بر پایه تحقیق و پژوهش های علمی و کاربردی  صورت نگیرد اثرات ماندگار و عمیق نخواهد داشت.

- نظام پيشنهادها :

مي‌توان از آن در کار «اطلاع‌يابي» بهره‌برداري مناسبي به عمل آورد. در واقع اين فن، جايگزين صندوق پيشنهادها و شکايتهاي اعضاء مي‌شود که در حال حاضر، يک شيوه بسيار کهنه و با کارايي بسيار کم ارزيابي مي‌شود. در «نظام پيشنهادها» براساس نياز سازمان و نيز به طور آزاد، برگهاي پيشنهاد طراحي شده و در مکانهاي پر رفت و آمد سازمان قرارداده مي‌شود تا اعضاء هر وقت که بخواهند با تکميل آن، پيشنهاد خود را به طور مکتوب ارايه دهند.

با اجراي نظام پيشنهادها، انبوهي از ايده‌ها و نظرهاي اعضاء به صورت رايگان ، سازمان را از پشتوانه فکري قوي و انبوه بهره‌مند مي‌سازد و آثار بسياري همچون تقويت حس مشارکت و احترام به خود در بين اعضاء را نيز در پي دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : 22 مرداد 1392برچسب:دانشگاه گیلان, :: 8:5 :: توسط :

درباره وبلاگ
بانک مقالات و تحقیقات دانشجویی http://culture.loxblog.com
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فرهنگستان و آدرس culture.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 13
بازدید هفته : 70
بازدید ماه : 69
بازدید کل : 109516
تعداد مطالب : 55
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1